دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

سختی گیر رزینی

وجود برخی یونها مانند کلسیم و منیزیم و همچنین وجود کاتیونهای دو ظرفیتی یا چند ظرفیتی در آب از دلایل اصلی رسوبگذاری و همچنین تشکیل کف خواهد بود. سختی زیاد آب نیز مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. استفاده از سختی گیر رزینی یک راه حل معمول برای حل این مشکلات است.

مشکلاتی که رسوب و سختی گیر آب ایجاد می کند عبارتند از:

ایجاد کف نتیجه واکنش بین یون های سخت موجود در آب و مواد شوینده است. با این کار لکه هایی روی سطوح مختلف ایجاد می شود.
غیر حلال و رسوبی مواد صابونی حاصل از واکنش با سختی زیاد آب. این کارایی استفاده از مواد شوینده را کاهش می دهد.
در کاربردهای صنعتی ، رسوبی تجهیزاتی مانند برج خنک کننده ، دیگ های بخار ، لوله در تجهیزات مختلف و غیره باعث گرفتگی شیرآلات ، لوله ها و غیره می شود. این امر باعث کاهش چشمگیر کارایی آنها و افزایش مصرف انرژی می شود.
با توضیحات فوق ، ضرورت سختی گیر رزینی در هر دو کاربرد خانگی و صنعتی ضروری به نظر می رسد. یکی از رایج ترین سیستم ها برای انجام این کار استفاده از سختی گیر رزینی است. در این سیستم یونهای محلول در آب کلسیم و منیزیم با کمک روش رزین کاتیونی با روش تبادل یونی از هم جدا می شوند. در حقیقت ، آب سخت حاوی کلسیم و منیزیم با کمک رزین جایگزین سدیم شده و به اصطلاح آب نرم تولید می شود.

یکی از راه های کاهش مواد معدنی محلول در آب استفاده از روش تبادل یونی است. این روش برای حذف برخی از مواد معدنی موجود در آب بسیار موثر است. در این روش از رزین های تبادل یونی یا همان نرم کننده رزین (نرم کننده آب) استفاده می شود.

سختی گیر رزینی و نرم کننده آب چیست؟


سختی گیر آب در حقیقت به دلیل وجود کاتیونهای دو ظرفیتی یا بیشتر در آب است. لازم به ذکر است که مهمترین فلزات دو ظرفیتی در آب کلسیم و منیزیم است. آهن ، منگنز و آلومینیوم نیز با غلظت بسیار کم در آبهای سطحی وجود دارد.

همچنین لازم به ذکر است که بیشتر آبهای زیرزمینی به دلیل تماس بیشتر با منابع کربنات ، غلظت بیشتری نسبت به آبهای سطحی دارند.

به طور کلی دو نوع سختی آب وجود دارد:

1- سختی گیر موقتی آب

2- سختی گیر آب دائمی

سختی گیر آب موقتی:

سختی گیر موقتی آب مربوط به وجود کربنات کلسیم و منیزیم و بی کربنات است. از آنجا که در مجاورت گرما جمع شده و از آب رسوب می کند ، به آن سختی موقتی آب گفته می شود. به عنوان مثال رسوبات متصل به داخل کتری در داخل سطح از این نوع سختی هستند.

سختی گیر آب دائمی:

سختی گیر آب دائمی مربوط به سولفاتها ، کلریدها و نیتراتهای کاتیونهای دو ظرفیتی و بالاتر است. با توجه به اینکه این نوع سختی با گرم شدن از آب خارج می شود به آن سختی گیر رزینی دائمی گفته می شود. سرانجام ، سختی کل به مجموع مهارهای موقتی و دائمی آب اشاره دارد. واحد سختی ppm یا CaCO3 mg / L است.

از سیستم های سخت شدن آب اغلب برای کاهش یا حتی از بین بردن سختی گیر رزینی آب استفاده می شود ، اغلب با استفاده از رزین ها اغلب. استفاده از نرم کننده می تواند سختی آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. لازم به یادآوری است که درجه سختی آب عاملی برای تعیین میزان سختی گیر رزینی آب است و معمولاً معادل یک میلی گرم کربنات کلسیم در آب است.

مشاهده لیست قیمت انواع سختی گیر رزینی در لینک روبرو : سختی گیر رزینی